Isu Halal Haram Pelaburan Emas

pelaburan emas, pelaburan hartanah, buat duit
Kredit: SaudagarEmas
(dipetik dari email)

Ramai yang reply nak tahu pasal hukum syarak dalam pelaburan emas. Terima kasih, maknanya anda memang serius dan ambil tahu pasal hukum halal haram ni.

Sebelum itu jauhkan diri dari pelaburan emas yang ditawarkan oleh individu atau syarikat persendirian. Semak dahulu dengan bank negara kesahiran tawaran mereka dan selepas itu semak halal dan haramnya. Banyak yang tertipu dengan skim2 sebegini.

Secara umumnya tiada masalah dalam pembelian emas mengikut syarat muamalat yang biasa. Kita akad bayar dan ambil. Macam beli emas di kedai emas 'Mek Husna' mahupun 'Habib Jewels'. Masalahnya sekarang bagaimana pula aspek muamalat dalam isu AKAUN PELABURAN EMAS yang saya nyatakan dalam email sebelum ini

Akaun ini sesungguhnya boleh berfungsi sebagai simpanan untuk masa hadapan atau juga pelaburan di waktu memerlukan. Ia amat baik khususnya bagi mereka yang ingin menjauhkan diri dari masalah turun naik nilai matawang kertas. Namun begitu, perlu difahami, harga dan nilai emas juga boleh turun naik, cuma ia tidaklah sebegitu bermasalah seperti matawang kertas. Emas fizikal (barang kemas, gold bar adalah terbaik)

Jadi bagaimana dengan hukum pembukaan akaun pelaburan emas?

Saya buat sedikit rujukan dari Ustaz Zaharuddin (pakar perbankan Islam), untuk aktiviti akaun simpanan emas ini menjadi HALAL dan SAH ianya mesti;

[+] Bank mempunyai emas tersebut
[+] Bank beri bukti pemilikan/pembukaan akaun

Jika tak ada 2 syart minimum ini makanya hukumnya adalah HARAM dan BATAL

Dalam kata lain, kita boleh mengeluarkan emas fizikal pada bila-bila masa kita perlukan (maknanya bank memiliki emas tersebut). Jika anda perasan bukan semua bank yang menawarkan akaun pelaburan emas ini membenarkan pengeluaran emas fizikal, persoalannya adakah mereka benar2 mempunyai emas tersebut?

Saya berikan 2 contoh bank yang membenarkan pengeluaran emas fizikal;

- Maybank dengan jumlah 10,20 dan 50grams
- Kuwait Finance House dengan jumlah 1,4,10 dan 50 grams

Ada ruang dalam sistem perbankan yang sedia ada, semuanya terletak atas kita. Jangan lupa bayar zakat emas bila cukup 'haul'nya, 85gram.

Adakah artikel ini bermanfaat untuk anda?


Jangan lupa follow blog aku! Klik butang Follow di sebelah tu~!!

15 komen:

Catat Ulasan

Apa komen anda tentang artikel di atas?

Blogger Hartanah & Kewangan